5 sätt att ge kundtjänst 40% mer tid, del 4

5 sätt att ge kundtjänst 40% mer tid, del 4

Hej och välkomna till fjärde delen av vår artikelserie 5 sätt att ge kundtjänst 40% mer tid.

Få kunder att övergå till självbetjäning

Denna vecka fokuserar vi på hur man kan få kunder att gå över till självbetjäning i så stor utsträckning det går. Med dagens tekniska hjälpmedel finns det stora möjligheter att erbjuda kunder att själv söka rätt på den information den behöver. När folk tidigare var tvungna att ringa in till en fysisk kundservice med sina frågor.

Det självbetjäningen omfattar är följande:

  • Sök på webbsidan
  • Sök på sidor med specialisthjälp (t ex. vid fel och teknisk support)
  • Via personnummer/kundnummer kan man söka kundspecifik information direkt ifrån företags interna system
  • Elektroniska beställnings- och betalsystem (med simpliform och dess stöd för BankID-molntjänst och PayEx)
  • FAQ på hemsidor (med simpliform)
  • Elektroniska virtuella assistenter (avatarer)

 

Med hjälp av verktyget simpliform kan ALLA  punkterna ovan förverkligas för just er verksamhet.

Då webbtekniken går framåt med stora steg och blir allt mer ”intelligent” börjar företag få upp ögonen för denna typ av lösningar i större utsträckning än förr. I och med att denna teknik är öppen 24/7 ökar tillgängligheten vilket även håller nere den totala kostnaden för kundservice.