5 sätt att ge kundtjänst 40% mer tid, del 5

5 sätt att ge kundtjänst 40% mer tid, del 5

God fredag och välkommen till den allra sista delen av ”5 sätt att ge kundtjänst 40% mer tid”.

I artikelns femte del kommer vi att gå igenom hur viktigt det är för kundservice att skapa en helhetssyn av kunden.

För att verkställa detta krävs det att rådgivarna har en heltäckande bild av kundaktiviteten i alla kanaler.

Rådgivarna måste veta att personen de talar i telefon med är samma som skickade e-post igår och tog kontakt via Twitter dagen innan dess – och de måste känna till och förstå dessa samtal för att undvika att repetera frågor och slösa tid. Men hur gör då kundservice för att identifiera kunden?

Vi på janjoo har med hjälp av vår BankID molntjänst gjort det möjligt. När kunden ringer upp kan kundservice be kunden att starta sitt BankID för att genomgå en identifiering. Kvittensen skickas sedan tillbaka till kundservice.

Det kan också bidra avsevärt när rådgivaren känner till kunden och dennes köphistorik, preferenser och tidigare ärenden. Därför kan det hjälpa med en enda kontaktpunkt för kunden till verksamheten.

Första kontakten kan också ske via webben, där kunden på olika sätt kan få hjälp med sitt ärende eller fråga. Detta skulle t. ex. kunna vara en FAQ, guide eller sökfunktioner integrerade mot interna system. Simpliform är ett mångsidigt verktyg som gör detta, och mycket mer möjligt.

Allt som allt kan en god systemöversikt för kundrådgivaren, en helhetssyn på kunden och en enda kontaktpunkt förbättra servicekvaliteten och andelen ärenden som löses vid första försöket väsentligt, och därmed minska behovet av framtida kundkontakt.