Kundcase

Kundcase

Gävle Energi

Gävle Energi är regionens största energibolag och ägs till 100 procent av Gävle kommun. Sedan år 1892 har Gävle Energi (eller Gefle Elektriska Belysningsaktiebolag som det hette då) försörjt regionen med elektricitet. Idag, över 125 år senare, fortsätter Gävle Energi sitt arbete för att säkra en ljus och kraftfull framtid. Gävle Energi håller jämna steg med utvecklingen och strävar efter nöjdare kunder. Janjoo har hjälpt Gävle Energi att digitalisera flöden, som i sin tur resulterat i användarvänligare tjänster på webben för slutkund.

Gävle Energi använder sig sedan en lång tid tillbaka av Simpliform för många olika formulär och processer, där man bland annat har skapat en väldigt effektiv och användarvänlig lösning för avtalsteckning av Elhandel.

I beställningsprocessen hämtas produkter och priser automatiskt från interna system och erbjudanden baseras på adressuppgifter validerade mot både Google och Elområden.se. Självklart signeras avtal också med BankID och integreras med Lime.

Adress är det enda du behöver fylla i, så söker simpliform rätt på resten genom slagningar mot folkbokföringsregistret via CreditSafe och hämtar aktuella priser från interna system. Smidigt va?

Affärsverken Karlskrona

Affärsverken i Karlskrona har levererat elektricitet till Karlskrona sedan 1907. Idag har de utöver elhandel också hand om renhållning, skärgårdstrafik, fjärrvärme och stadsnät. En annan uppmärksammad satsning är den på att bygga Sveriges största solpark, som väntas få en total effekt på 6 MW!

Affärsverken har tillsammans med sin webbyrå nyttjat Simpliforms kraftfulla möjligheter genom att skapa mängder med olika formulärflöden integrerade med Lime, för exempelvis avtalsteckning inom olika nyttigheter, exempelvis renhållning och bokning av båtturer.

Med hjälp av simpliform behövs inte längre pappersutskrifter för VA-anmälan. Vi på janjoo och NSVA är förstås stolta att dra vårt strå till stacken i frågan om miljöpåverkan. Otydlig skrift och svårlästa handstilar ställer heller inte längre till det för kundservicepersonal, vilket så klart är en stor vinst för dem.

Kraftringen

Kraftringen är ett energibolag som ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma. Till ca 260 000 kunder producerar och levererar de sedan 2018 helt fossilbränslefri el och fjärrvärme.

Kraftringen använder sig av Simpliform för beställningsprocesser av laddstolpar. Pappersfritt och fossilfritt är lika med bra för miljön!

Vi sparar uppskattningsvis 35% av vår tid sedan införandet av simpliform”

Simpliform ger er kundtjänst mer tid till verklig kundvård!

NSVA, Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp

Sedan juni 2017 använder sig NSVA av verktyget simpliform för att hantera deras kunders VA-anmälningar. Arbetsbördan för deras kundservicepersonal minskas avsevärt genom att göra hela processen digital med hjälp av simpliform. Slutkunden gynnas också av detta genom att handläggningstiderna förkortas.

Med hjälp av simpliform behövs inte längre pappersutskrifter för VA-anmälan. Vi på janjoo och NSVA är förstås stolta att dra vårt strå till stacken i frågan om miljöpåverkan. Otydlig skrift och svårlästa handstilar ställer heller inte längre till det för kundservicepersonal, vilket så klart är en stor vinst för dem.

Vår kundservicepersonal har effektiviserats ordentligt tack vare simpliform!”

Vill du veta mer hur vår kund NSVA har haft för erfarenheter med simpliform? Läs intervjun med deras avdelningschef angående kundnära tjänster Andreas Björnevik.

Besök gärna deras hemsida för att se hur de använder simpliform för deras digitala VA-anmälan.

Fixael.nu

Fixael.nu sökte efter ett verktyg för att koppla samman webbplatsens formulär med både interna och externa system. Målsättningen var att hjälpa slutkunden att enkelt och snabbt beställa el. Det var här som simpliform passade in perfekt!

Från och med den första November 2017 har fixael.nu lanserat sin tjänst med simpliform i skarpt läge. Fixael.nu är ett varumärke med ambition att göra elhandeln både lättare och roligare.

Fixael.nu använder simpliform tillsammans med CRM-programmet Lime för att registrera kundkontrakt. Med tillägg som CreditSafe för inhämtning av adressuppgifter och signering med BankID ges slutkunden en smidig och snabb upplevelse av att beställa el.

Personnummer och e-postadress är det enda du behöver fylla i. Galet snabbt och superenkelt!

Snabbare än snabbpasta!”

Byt elavtal på 1 minut. Max. Vi vet att du har andra roligare saker att göra.

VB Energi med flera

Vi på janjoo har utvecklat en produkt som erbjuder digital hantering av För/Färdiganmälan, fullt integrerat med Lime. Detta ger elnätsbolag som VB Energi med flera möjlighet att samverka med installatörer i en digital miljö där interna handläggare jobbar i Lime och externa installatörer jobbar i vår moderna webbportal.

För/Färdiganmälan ger elnätsbolagets installatörer möjlighet att registrera ärenden via dator, surfplatta eller mobiltelefon. När slutkunden är nöjd och anser arbetet utfört signeras ärendet digitalt med BankID och lagrar datan säkert i er Lime-miljö, allt i enighet med GDPR.

Söderhamn Nära

Söderhamn Nära är Söderhamns kommuns infrastrukturbolag, sprunget ur Söderhamns Elektriska Belysning AB som grundades 1893. Idag innefattar verksamheten inte bara energi utan här finns även vatten, renhållning, elnät, fjärrvärme, kabel-tv, bredband och kommunens IT-support samlat. Med målet att göra vardagen bekväm för alla Söderhamns invånare är kommunikation en viktig beståndsdel för att verksamheten ska nå sina mål.

Gunnar Lidén är kommunikationsansvarig på Söderhamn Nära, och tillsammans med kollegan och kommunikatören Per Arvelin är han den drivande kraften bakom implementeringen av Informera i verksamheten. En händelse trettondagshelgen 2016 var den utlösande faktorn till att man insåg att ett verktyg som Informera behövdes.

”Vi har båda bara positivt att säga. Från det att vi träffade Informera-gänget till där vi är idag så har allting fungerat bra. Vi har blivit lyssnade på, fått bra hjälp, de idéer vi haft har man varit mottagliga för.”

 

Läs mer om Söderhamn Nära och hur de använder Informera.

Gästrike räddningstjänst

Gästrike räddningstjänst bildades 1 januari 1994 och är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten i fem kommuner; Gävle, Sandviken, Ockelbo, Hofors och Älvkarleby.

Sedan 2017 använder de våran tjänst Informera för både intern och extern kommunikation. Information om händelser skickas direkt till berörda inre befäl och visas på intranät och på informationsskärmar hos räddningstjänsten, samtidigt skickas informationen ut till media och till de samhällsfunktioner som kan beröras av händelsen. Här har Informera förenklat och snabbat upp kommunikationsprocessen eftersom endast ett utskick behöver göras för att nå alla berörda.

Planer finns att börja kommunicera större händelser direkt till allmänheten, till en början via sin hemsida och i ett senare skede mer riktad information. Informera används också för kommunikation mellan de olika enheterna och för att kalla in och hålla extrapersonal informerad.

Kunder och samarbetspartners